1402/08/19 13:33:26

نوزدهمین دوره جام جهانی فوتبال نوجوانان کمتر از ۱۷ سال - ۲۰۲۳ امروز در اندونزی و با حضور تیم ایران آغاز می‌شود.

نوزدهمین دوره جام جهانی فوتبال نوجوانان کمتر از ۱۷ سال - ۲۰۲۳ امروز در اندونزی و با حضور تیم ایران آغاز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از فیفا، در این دوره ۲۴ تیم حضور یافتند و مسابقات در سال ۲۰۲۱ به علت شیوع بیماری کرونا برگزار نشد. رقابت‌ها در ۴ شهر جاکارتا، سورابایا، سوراکارتا و باندونگ برگزار می‌شود. تیم‌ها در ۶ گروه ۴ تیمی رقابت می‌کنند و از هر گروه تیم‌های اول و دوم و ۴ تیم سوم برتر راهی دور یک هشتم نهایی می‌شوند. اندونزی برای اولین بار حضور در جام جهانی نوجوانان را تجربه کرد. برنامه روز نخست رقابت‌ها به این شرح است:

گروه یک در سورابایا:
جمعه ۱۹ آبان:
پاناما - مغرب
اندونزی - اکوادور

گروه دو در سوراکارتا:
جمعه ۱۹ آبان:
مالی - ازبکستان
اسپانیا - کانادا

گروه سه در جاکارتا:
شنبه ۲۰ آبان:
انگلیس - نیوکالدونیا
ایران - برزیل (قهرمان دوره قبل) (ساعت: ۱۵:۳۰ - استادیوم ملی جاکارتا)

گروه چهار در باندونگ:
شنبه ۲۰ آبان:
ژاپن - لهستان
آرژانتین - سنگال
گروه پنج در جاکارتا: فرانسه، بورکینافاسو، کره جنوبی و آمریکا
گروه شش در باندونگ: ونزوئلا، نیوزیلند، مکزیک و آلمان

در دوره قبل در سال ۲۰۱۹، تیم‌های برزیل، مکزیک و فرانسه اول تا سوم شدند.
در فوتبال جام جهانی نوجوانان که از سال ۱۹۸۵ تاسیس شد، تیم نیجریه با ۵ قهرمانی و ۳ نایب قهرمانی رکورد دار است و تیم‌های برزیل با ۴ قهرمانی ۲ نایب قهرمانی و ۲ سومی در رده دوم و غنا با ۲ قهرمانی و نایب قهرمانی و یک سومی در رده سوم هستند. مکزیک نیز با ۲ قهرمانی و نایب قهرمانی چهارم است. تیم‌های شوروی سابق، عربستان، فرانسه، سوئیس و انگلیس نیز هر یک موفق شده اند یک بار قهرمان جهان شوند.
تیم ایران در ۴ دوره در سال‌های ۲۰۰۱، ۲۰۰۹، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ در جام جهانی نوجوانان شرکت کرده است که در سال ۲۰۰۱ در دور گروهی و در دو دوره بعدی در دور یک هشتم نهایی حذف شد. اما در سال ۲۰۱۷ تا یک چهارم نهایی صعود کرد و در رده بندی مجازی پنجم شد. عملکرد ایران در تاریخ جام جهانی نوجوانان ۱۶ بازی، ۷ برد، ۳ تساوی و ۶ شکست، ۲۳ گل زده و ۱۹ گل خورده است.