1402/11/14 18:02:27

در چارچوب رقابت‌های مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا، امروز _شنبه، چهاردهم بهمن_ از ساعت ۱۵ تیم‌های ایران و ژاپن در ورزشگاه اجوکیشن سیتی شهر الریان به مصاف یکدیگر رفتند که در پایان تیم ملی ایران با نتیجه دو بر یک پیروز این دیدار شد.

تیم​های ایران و ژاپن در حساس​ترین دیدار مرحله یک چهارم نهایی جام ملت​های آسیا به مصاف یکدیگر رفتند که در پایان شاگردان امیر قلعه‌نویی پیروز این دیدار حساس بودند و مجوز حضور در مرحله نیمه‌نهایی صعود کردند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در چارچوب رقابت‌های مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا، امروز _شنبه، چهاردهم بهمن_ از ساعت ۱۵ تیم‌های ایران و ژاپن در ورزشگاه اجوکیشن سیتی شهر الریان به مصاف یکدیگر رفتند که در پایان تیم ملی ایران با نتیجه دو بر یک پیروز این دیدار شد.

مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا 2023 دیدار تیم‌های ایران و ژاپن

ورزشگاه: اجوکیشن سیتی (الریان، قطر)

تماشاگر: ۳۵ هزار و ۶۴۰

گل‌ها:

هیدماسا موریتا (دقیقه ۲۴) برای ژاپن

محمد محبی (دقیقه ۵۵)، علیرضا جهانبخش (دقیقه ۶+۹۰) برای ایران

اخطار:

کو ایتاکورا (دقیقه ۲۸)، آیاسه اوئدا (دقیقه ۴۸) از ژاپن

ایران: علیرضا بیرانوند، شجاع خلیل‌زاده، میلاد محمدی، سعید عزت‌اللهی، علیرضا جهانبخش، امید ابراهیمی، محمدحسین کنعانی‌زادگان، سامان قدوس (۸+۹۰- روزبه چشمی)، سردار آزمون (۸+۹۰- کریم انصاریفرد) و محمد محبی (۸+۹۰- مهدی ترابی) و رامین رضاییان

سرمربی: امیر قلعه نویی

ژاپن: زیون سوزوکی، کو ایتاکورا، هیدماسا موریتا (۹+۹۰- مائو هوسویا)، واتارو اندو، آیاسه اوئدا، ریتسو دوآن (۸+۹۰- تاکومی آسانو)، سیا مایکوما، تاکفوسو کوبو (۶۷- تاکومی مینامینو)، هیروکی ایتو، تاکهیرو تومیاسو، دایزن مائدا (۶۷- کائورو میتوما)

سرمربی: هاجیمه موریاسو

داور: مانینگ (چین)

شرح بازی:

حساس‌ترین دیدار مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا در حالی بین ایران و ژاپن آغاز شد که ایران با ترکیبی نسبتاً دفاعی پا به زمین گذاشته بود و مشخص بود هدف اول ایران برابر رقیب قدر خود گل نخوردن است.

بازی با مالکیت ژاپن آغاز شد، اما بازی ایران که با تجمع در نیمه زمینه خودی همراه بود مانع ایجاد موقعیت برای ژاپن می‌شد و در سوی دیگر این ایران بود که با استفاده از فضای بیشتر در زمین حریف، موقعیت‌های بهتری روی دروازه ژاپن خلق می‌کرد. با این حال در حالی که بازی پایاپای پیش می‌رفت و تیمی برتری خاصی نسبت به رقیب نداشت این ژاپن بود که به لطف حرکت انفرادی موریتا از میانه‌های زمین ایران و البته اشتباهات متعدد بازیکنان تدافعی ایران به گل رسید.

ایران در دقایق باقیمانده تا نیمه نخست برای زدن گل تساوی تلاش کرد اما هرچند به گل نرسید، اما نشان داد می‌توان به ژاپنی که در دفاع ضعف دارد گل زد.

در نیمه دوم ایران که چیزی برای از دست دادن نداشت برای جبران به زمین آمد و البته در این امر کاملاً موفق بود. تنها ده دقیقه از شروع نیمه نخست گذشته بود که محبی با پاس فوق‌العاده آزمون گل تساوی را به ثمر رساند و در ادامه نیز این ایران بود که بازی را در دست داشت.

شاگردان امیر قلعه نویی که در نیمه دوم بازی فوق‌العاده‌ای ارائه می‌کردند چندین بار تا آستانه زدن گل دوم هم پیش رفتند، اما این گل تا آخرین ثانیه‌های بازی به ثمر نرسید تا اینکه با خطای مدافع ژاپن روی کنعانی‌زادگان داور خطای پنالتی گرفت و این جهانبخش بود که گل دوم را به ثمر رساند.

نمایش فوق‌العاده ایران در نیمه دوم به ارزش پیروزی بزرگ تیم ملی ایران و صعود به نیمه نهایی بود. سال‌ها بود تیم ملی ایران برابر قدرت‌های آسیا در مرحله حذفی جام ملت‌های آسیا پیروز نشده بود و این پیروزی که با طلسم‌شکنی هم همراه بود باعث شد ایران به عنوان یکی از شانس‌های قهرمانی در جمع چهار تیم نهایی جام اعتماد به نفس بالایی پیدا کند.

شرح گل‌ها:

۱-۰ (دقیقه ۲۸- ژاپن) - موریتا از میانه‌های زمین ایران حرکت کرد و با جا گذاشتن ابراهیمی، کنعانی و خلیل‌زاده به محوطه جریمه ایران رسید و با ضربه‌ای که چندان هم محکم و خطرناک نبود به لطف اشتباه بیرانوند در دفع توپ وارد دروازه ایران شد.

۱-۱ (دقیقه ۵۵- ایران) - جهانبخش با پرسی که در زمین حریف روی بازیکن ژاپن می‌گذاشت در موقعیتی خوب توپ را تصاحب کرد و به سردار آزمون داد تا او با یک پاس در عمق محبی را در موقعیت تک به تک قرار دهد و او با ضربه‌ای زمینی و دقیق گل تساوی را به ثمر برساند.

۲-۱ (دقیقه ۶+۹۰- ایران) - با خطای مدافع ژاپن روی کنعانی زادگان داور در آخرین ثانیه‌های بازی برای ایران پنالتی گرفت و این پنالتی توسط جهانبخش به گل تبدیل شد.

دقایق حساس:

دقیقه ۱۳- شوت فنی و محکم جهانبخش از کنج چپ محوطه جریمه ژاپن با اختلافی کم از بالای دروازه ژاپن به بیرون رفت.

دقیقه ۱۷- شوت زمینی سعید عزت اللهی از پشت محوطه جریمه ژاپن در دستان دروازه‌بان این تیم قرار گرفت.

دقیقه ۳۹- قدوس که در موقعیتی خوب در محوطه جریمه ژاپن صاحب موقعیت گلزنی شده بود با ضربه‌ای محکم، اما بی‌دقت نتوانست از این فرصت طلایی استفاده ببرد.

دقیقه ۵۰- سردار آزمون در موقعیتی تک به تک نتوانست دروازه‌بان حریف را مغلوب کند و توپش برگشت داده شد، هرچند پس از پایان این موقعیت، کمک داور اعلام آفساید کرد.

دقیقه ۵۱- توپ ارسالی از سمت چپ با ضربه سر بسیار خطرناک اوئدا همراه شد، اما توپ با اختلافی کم از بالای دروازه بیرانوند به بیرون رفت.

دقیقه ۵۳- روی یک حمله خطرناک از سوی ژاپن، کوبو در سمت چپ محوطه جریمه ایران فرصت شوت‌زنی پیدا کرد، اما ضربه کاتدار او از کنار دروازه ایران به بیرون رفت.

دقیقه ۶۴- روی یک دفع توپ سردار آزمون در موقعیت تک به تک با دروازه بان گل دوم ایران را به ثمر رساند، اما کمک داور دوم با آفساید اعلام کردن صحنه جشن ایران را نیمه کاره کرد.

دقیقه ۶۷- توپ ارسالی از سمت راست در تیر دور با ضربه سر محبی همراه شد، اما توپ چند سانتی متر برای گل شدن کم آورد!

دقیقه ۷۲- توپ ارسالی محمدی از سمت چپ با ضربه سر خطرناک آزمون همراه شد، اما باز هم توپ با اختلافی ناچیز از بالای دروازه ژاپن به بیرون رفت.

دقیقه ۸۳- ارسال جهانبخش از سمت راست با دفع مدافعان ژاپن همراه شد تا توپ در موقعیت شوت زنی به عزت اللهی برسد، اما ضربه محکم او در دستان دروازه‌بان ژاپن قرار گرفت.

اتفاق ویژه: تیم ملی ایران سال‌ها بود در مرحله حذفی جام ملت‌های آسیا موفق به شکست تیم‌های بزرگ آسیا نشده بود که این پیروزی به نوعی این طلسم را شکست.

بهترین بازیکن: محمد محبی، علیرضا جهانبخش و سردار آزمون بهترین‌های ایران در این بازی بودند که هر کدام روی گل‌ها نیز اثرگذار بودند.