1402/12/01 00:52:50

با وجود آنکه گفته می‌شود فهرست استقلال در تراز یک تیم مدعی قهرمانی نیست اما بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد که آبی‌ها مهره‌های ارزشمندی را در فهرست خود دارند.

روزنامه امتیاز در صفحه ورزشی خود (صفحه 4) در یکم اسفند 1402 با عنوان "دست‌هایی که خیلی هم خالی نیست!" مقایسه فهرست استقلالِ نکونام و استقلالِ مجیدی؛ در مقاله ای می نویسد:

با وجود آنکه گفته می‌شود فهرست استقلال در تراز یک تیم مدعی قهرمانی نیست اما بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد که آبی‌ها مهره‌های ارزشمندی را در فهرست خود دارند.
استقلالی‌ها در حال گذراندن یکی از جنجالی‌ترین فصول خود در تاریخ لیگ برتر هستند. البته که مناقشات بیرون از زمین کادر مدیریت و کادرفنی باشگاه تاثیری منفی روی روند نتیجه‌گیری آبی‌ها نداشته و آن‌ها فعلاً با کسب 35 امتیاز از 16 مسابقه یکه‌تاز جدول رده‌بندی هستند و مدعی اول قهرمانی در لیگ بیست‌وسوم محسوب می‌شوند. در بازار نقل‌وانتقالات زمستانه، رافائل سیلوا به همراه جلال‌الدین ماشاریپوف و میلاد فخرالدینی به فهرست استقلال اضافه شدند و در طرف مقابل، سعید مهری، امیرارسلان مطهری و البته کوین یامگا از فهرست آبی‌ها کنار رفتند که خروج نام یامگا از فهرست استقلال به دلیل مصدومیت بود.
شاگردان جواد نکونام در شرایطی مدعی کسب عنوان قهرمانی در لیگ بیست‌وسوم هستند که زمزمه‌هایی درباره ضعف فنی فهرست استقلال نسبت به دیگر مدعیان قهرمانی شنیده می‌شود و حتی این ادعا مطرح است که فهرست استقلال در قواره یک تیم مدعی قهرمانی نیست؛ آن‌هم در حالی‌که در مقایسه با 2 فصل قبل که آبی‌پوشان پایتخت با هدایت فرهاد مجیدی توانستند بدون شکست به یک قهرمانی تاریخی دست پیدا کنند، فهرست استقلال تغییرات گسترده‌ای نداشته و می‌توان گفت به لحاظ ستاره‌های کلیدی، فهرستی هم‌تراز با دوران سرمربیگری فرهاد مجیدی در اختیار جواد نکونام است و جالب آنکه آرایش موردعلاقه هر 2 سرمربی هم 2-5-3 است.
(12+3) بازیکن مشترک در فهرستِ فرهاد و نکو
حسین حسینی، محمدحسین مرادمند، رافائل سیلوا، صالح حردانی، ابوالفضل جلالی، جعفر سلمانی، روزبه چشمی، زبیر نیک‌نفس، مهدی مهدی‌پور، آرش رضاوند، امیرعلی صادقی و آرمان رمضانی 12 بازیکن به جا مانده از آخرین قهرمانی استقلال در لیگ برتر هستند که همچنان نام‌شان در فهرست آبی‌پوشان پایتخت دیده می‎شود. همچنین سعید مهری، کوین یامگا و امیرارسلان مطهری هم در نیم‌فصل نخست در فهرست استقلال نام‌شان حضور داشت که حالا در ادامه لیگ بیست‌وسوم در دسترس جواد نکونام نخواهند بود
ترافیکی که در خط دروازه بیشتر شد!
حسین حسینی، علیرضا رضایی و سینا سعیدی‌فر دروازه‌بانان استقلال در دوره سرمربیگری فرهاد مجیدی بودند که حسینی گزینه موردپسند مجیدی بود و البته او در چند نوبت به رضایی هم اعتماد کرد. در فصل جاری، حسین حسینی، محمدرضا خالدآبادی و محمدجواد کیا، 3 دروازه‌بان تیم استقلال هستند که حسینی عضو تیم بزرگسالان است، خالدآبادی دروازه‌‎بان شماره یک تیم امید است و کیا هم در نقش دروازه‌بان شماره یک تیم جوانان کارش را پیش می‌برد تا 3 مدعی سرسخت برای حضور در خط دروازه استقلال در فهرست آبی‌ها حضور داشته باشند. البته که ترجیح نکونام به مانند مجیدی اعتماد به حسین حسینی بوده و فعلاً 2 گزینه دیگر نتوانسته‌اند شانس حضور در خط دروازه استقلال را به‌دست آورند.
دستِ فرهاد برای آرایش 3دفاعه بازتر بود؟
محمدحسین مرادمند، سیاوش یزدانی، عارف غلامی، عارف آقاسی، رافائل سیلوا و محمد دانشگر مدافعان میانی استقلال در لیگ بیست‌ودوم بودند. البته که سیلوا بعد از سرباز شدن مرادمند و یزدانی اضافه شد و در همان مقطع بود که دوره طولانی‌مدت مصدومیت عارف غلامی هم به پایان رسید. ضمن آنکه آقاسی هم در بازار زمستانه از جمع آبی‌پوشان پایتخت جدا شد تا مجیدی برای چینش خط دفاعه 3نفره تیمش دستِ آنچنان بازی نداشته باشد و مثلث مرادمند، یزدانی و دانشگر، مثلث موردپسند او بود. جواد نکونام در نیم‌فصل نخست محمدحسین مرادمند، آرمین سهرابیان و ایمان سلیمی را به عوان مدافعان میانی تخصصی در فهرست تیمش داشت که مصدومیت‌های گاه و بی‌گاه این بازیکنان باعث شد تا سرمربی استقلال به سراغ استفاده از بازیکنانی مانند روزبه چشمی و صالح حردانی در قلب خط دفاعی تیمش برود. البته که در نیم‌فصل دوم، اضافه‌شدن رافائل سیلوا و رفع مصدومیت مرادمند باعث شده تا دستِ نکونام برای چینش آرایش 3دفاعه بازتر شود؛ هر چند که حردانی و چشمی هم در قامت مدافع میانی نمره قابل‌قبولی را در نیم‌فصل نخست دریافت کردند.
شاکله خط هافبک، شاکله تیمِ قهرمان!
روزبه چشمی، آرش رضاوند و مهدی مهدی‌پور مثلث موردعلاقه فرهاد مجیدی در دوران سرمربیگری‌اش در استقلال بودند. البته که رضاوند در نیم‌فصل دوم لیگ بیست‌ویکم از استقلال جدا شد و همین باعث شد تا چهره‌هایی مانند زبیر نیک‌نفس، سعید مهری و عزیزبک آمانوف هم در ترکیب آبی‌ها فرصت خودنمایی بیشتر پیدا کنند اما شاکله اصلی خط هافبک استقلال با حضور چشمی، رضاوند و مهدی‌پور تشکیل شد. جالب آنکه در فصل جاری هم این 3 بازیکن باتجربه مثلث خط هافبک استقلال را تشکیل می‌دهند و چهره‌هایی مانند زبیر نیک‌نفس و امید حامدی‌فر هم در دسترس کادرفنی استقلال هستند.
مهرداد و ماشاریپوف، جانشیان خلف حسین‌زاده و یامگا؟
مهرداد محمدی و کوین یامگا، 2 چهره کلیدی ترکیب استقلال در نیم‌فصل نخست بودند که در مصدومیت یامگا باعث شده تا این ستاره فرانسوی ادامه فصل را از دست بدهد. با این‌حال، یک فوق‌ستاره در فوتبال آسیا برای پر کردن جای کوین یامگا جذب شده و مدیران باشگاه استقلال توانسته‌اند با جلال‌الدین ماشاریپوف برای همکاری به توافق برسند تا این ستاره ازبک در ادامه فصل در نقش جانشین یامگا کارش را در تیم استقلال پیش ببرد که با توجه به کارنامه درخشان ماشاریپوف، هواداران استقلال چشم‌انتظار درخشش او در پیراهن تیم‌شان هستند. استقلالِ مجیدی در حالی توانست قهرمان لیگ بیست‌ویکم شود که زوج امیرحسین حسین‌زاده و کوین یامگا در قامت وینگر در ترکیب آبی‌ها به میدان رفتند و توانستند نقش پررنگی در مسیر قهرمانی استقلال ایفا کنند. با توجه به حضور ستاره‌هایی مانند محمدی و ماشاریپوف و البته درخشش یامگا در نیم‌فصل نخست لیگ بیست‌وسوم، به نظر می‌رسد در مقایسه با آخرین قهرمانی استقلال در لیگ برتر، فهرست این تیم در پست وینگر هم تضعیف نشده و در خوشبینانه‌ترین حالت می‌توان گفت که ابزارهای در دسترس فرهاد مجیدی در دسترس جواد نکونام هم قرار دارد.

این روزنامه همچنین در مقاله ای با عنوان "تیمی که از زنان بارسلونا پیروی می‌کند؛ نه می‌بازیم، نه جام می‌دهیم!" می نویسد:
خاتون بم با ثبت آمار و ارقامی خیره‌کننده در مسیر دهمین قهرمانی‌اش در تاریخ لیگ برتر فوتبال زنان ایران قدم بر می‌دارد. فوتبال زنان ایران در سالیان گذشته رشد چشمگیری داشته و توانسته توجهات را به سوی خود جلب کند. با وجود پیشرفت‌های انجام شده، یکی از باثبات‌ترین تیم‌ها در این عرصه، تیم خاتون بم محسوب می‌شود؛ تیمی که پیشتر با عنوان شهرداری بم شناخته می‌شد و بعد از تغییرات مالکیتی رخ داده به «خاتون بم» تغییر نام داد. آن‌ها در 15 دوره برگزاری لیگ برتر فوتبال زنان ایران توانسته‌اند 9 بار عنوان قهرمانی را از آن خود کنند و کسب 2 مقام نایب‌قهرمانی و 2 مقام سومی حکایت از کارنامه درخشان خاتون در فوتبال باشگاهی زنان ایران دارد.
بمی‌ها که فصل گذشته توانستند بدون باخت عنوان قهرمانی را از آن خود کنند و با دریافت 5 گل در 18 مسابقه، رکوردی تاریخی را به نام خود ثبت کردند، حالا در سودای رسیدن به رکوردهای تازه‌ای هستند. در روزهای گذشته، تساوی تیم زنان بارسلونا مقابل لوانته خبرساز شده بود؛ تیمی که یکی از پرقدرت‌ترین تیم‌های فوتبال باشگاهی زنان در سطح جهان محسوب می‌شود و بارسایی‌ها بعد از 70 بازی پیاپی برد در دیدارهای خانگی به تساوی مقابل لوانته رضایت دادند تا یک رکورد فوق‌العاده را از دست بدهند! خاتون بم شکست‌ناپذیرترین تیم حال حاضر فوتبال زنان ایران است؛ تیمی که آخرین‌بار در هفته چهارم چهاردهمین دوره لیگ برتر فوتبال زنان مقابل شهرداری سیرجان مغلوب شد و بعد از آن، دیگر بمی‌ها تن به شکست دادند که ماحصل این روند درخشان، کسب 2 قهرمانی پیاپی بود. نگاهی به آمار و ارقام نشان می‌دهد که خاتون بم بعد از پذیرش باخت مقابل شهرداری سیرجان، در 48 مسابقه توانست 43 بار برنده شود و 5 تساوی هم در کارنامه آن‌ها دیده می‌شود که رکوردی بی‌نظیر و فوق‌العاده است. شاگردان مرضیه جعفری در شرایطی مقابل شهرداری سیرجان در هفته چهارم لیگ چهاردهم متحمل شکست یک بر صفر شدند که بعد از آن مسابقه، در 46 دیدار از 48 مسابقه‌شان موفق به گلزنی شدند و آمار خیره‌کننده 208 گل در طول این مدت در کارنامه خاتون بم دیده می‌شود؛ آن‌هم در حالی‌که تنها 16 بار دروازه بمی‌ها در طول 48 دیدار اخیر باز شده است! آن‌ها فصل گذشته در نبرد با سپاهان اصفهان به تساوی بدون گل رضایت دادند و در فصل جاری هم مقابل پالایش گاز ایلام با تساوی 0-0 متوقف شدند اما ناکامی در گلزنی در این 2 مسابقه هم سد راه ثبت آمار حیرت‌انگیز بمی‌ها نشده است. جدول گلزنان فصل جاری در حالی چینش شده که نگین زندی و زهرا قنبری، 2 ستاره خط حمله خاتون با 12 گل مشترکاً صدرنشین هستند و سارا دیدار، پدیده جوان بمی‌ها هم با 11 گل در رتبه سوم حضور دارد تا جدول گلزنان در قُرُق شاگردان جعفری باشد!

این روزنامه در صفحه ورزشی خود ازدل‌نگرانی بزرگ در اردوی پرسپولیس نوشته و با تیتر"سرماخوردگی بیرانوند دردسرساز می‌شود؟" در ادامه می افزاید:
در آستانه رویارویی با تراکتور تبریز، سرماخوردگی علیرضا بیرانوند باعث دل‌نگرانی کادرفنی و هواداران پرسپولیس شده است.
 پرسپولیس در یکی از مهم‌ترین دیدارهای خود در نیم‌فصل دوم لیگ برتر فوتبال ایران، باید روز چهارشنبه دوم اسفندماه در ورزشگاه آزادی تهران از تراکتور تبریز میزبانی کند. سرخ‌پوشان پایتخت در نیم‌فصل دوم کار خود را با شکست مقابل آلومینیوم در اراک آغاز کردند و این باخت باعث شد تا فاصله آن‌ها با استقلالِ صدرنشین به 5 امتیاز برسد و همین مسئله باعث شده تا بیش از پیش کسب 3 امتیاز دیدار برابر تراکتور تبریز برای سرخ‌پوشان حائزاهمیت باشد.
شاگردان اوسمار ویرا در صورتی‌که برای دومین بازی پیاپی نتیجه شکست را بپذیرند، موقعیت‌‎شان در رتبه سوم جدول را هم از دست می‌دهند و خیلی زود وارد شرایط بحرانی می‌شوند. کادرفنی پرسپولیس امیدوار است که با باز شدن پنجره نقل‌وانتقالاتی و استفاده از خریدهای زمستانی در نبرد با تراکتور، شرایط به سود این تیم تغییر کند و آن‌ها بتوانند با کسب 3 امتیاز دیدار برابر تراکتور، علیه بحران زودرس اقدام کنند و همچنان خود را در قامت یک تیم مدعی قهرمانی نشان بدهند.
پرسپولیسی‌ها دل‌نگران غیبت بیرو!
سرخ‌پوشان پایتخت در حالی روز گذشته تمرینات خود را برای رویارویی با تراکتور تبریز دنبال کردند که تمرین پرسپولیس یک غایب بزرگ داشت؛ علیرضا بیرانوند. دروازه‌بان شماره یک پرسپولیس و تیم ملی که بعد از پایان جام ملت‌ها، عملکرد او مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفته و در نبرد با آلومینیوم اراک هم از حوالی میانه زمین دروازه او باز شد تا انتقادات بیش از پیش افزایش پیدا کند، به دلیل سرماخوردگی نتوانست در کنار همبازیان خود روز گذشته تمرین کند.
بیرانوند که تنها دروازه‌بان بزرگسال فهرست پرسپولیس محسوب می‌شود، حالا برای دیدار حساس و سرنوشت‌ساز مقابل تراکتور تبریز شرایط نامشخصی دارد و کادرفنی و کادرپزشکی سرخ‌پوشان امیدوارند که این دروازه‌بان باتجربه بتواند دوره نقاهت را با سرعت پشت سر بگذارد و برای دیدار با تراکتور تبریز بتواند در ترکیب اولیه پرسپولیس به میدان برود. در صورتی‌که علیرضا بیرانوند طی امروز و فردا هم نتواند در تمرینات سرخ‌پوشان حضور یابد، مطمئنا او شانس حضور در دیدار با تراکتور تبریز را از دست خواهد داد و این مسئله می‌تواند چالشی بزرگ را برای کادرفنی پرسپولیس ایجاد کند.
دروازه‌بان 23 ساله، شماره یک پرسپولیس مقابل تراکتور؟
امیررضا رفیعی به همراه مهرشاد اسدی 2 دروازه‌بان جوان حاضر در فهرست پرسپولیس هستند و جالب آنکه به مانند ابتدای فصل، تلاش سرخ‌پوشان پایتخت برای جذب ذخیره‌ای مطمئن برای بیرانوند بی‌ثمر بود و با وجود مطرح‌شدن نام چهره‌هایی مانند محمدرشید مظاهری و پیام پارسا، خبری از جذب دروازه‌بان جدید نیست تا رفیعی به جدی‌ترین گزینه جانشینی بیرانوند تبدیل شود. او هیچ‌گاه در یک مسابقه رسمی برای پرسپولیس به میدان نرفته و مطمئنا حضور در دیدار حساسی مقابل تراکتور می‌تواند آزمون بزرگی برای این دروازه‌بان جوان باشد.
علیرضا بیرانوند البته در تلاش است تا بتواند با گذراندن دوره‌های درمانی به سرعت مهیای بازگشت به تمرینات پرسپولیس شود اما غیبت روز گذشته او در تمرینات سرخ‌پوشان باعث دل‌نگرانی کادرفنی و هواداران شده است. باید دید در فاصله 2 روز تا برگزاری دوئل با تراکتور در ورزشگاه آزادی تهران، شرایط برای پرسپولیسی‌ها چگونه پیش می‌رود و بعد از 22 حضور ثابت در ترکیب پرسپولیس در فصل جاری (در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا)، بیرانوند باید جای خود را به یک دروازه‌بان جوان بدهد یا او می‌تواند در دوئل سخت و سرنوشت‌ساز مقابل تراکتور در خط دروازه پرسپولیس حضور یابد.