1403/01/16 11:24:16

صفحه ورزشی روزنامه ایران در پنج‌شنبه ۱۶ فروردین هم اکنون در سایت هیات فوتبال استان البرز قابل مشاهده می باشد.

صفحه ورزشی روزنامه ایران در پنج‌شنبه ۱۶ فروردین را می‌بینید.

به گزارش روابط عمومی هیات فوتبال استان البرز، صفحه ورزشی روزنامه ایران در پنج‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۳را می توانید هم اکنون مطالعه فرمایید.

صفحه ورزشی روزنامه ایران در پنج‌شنبه ۱۶ فروردین هم اکنون در سایت هیات فوتبال استان البرز قابل مشاهده می باشد.

در صفحه 19 می خوانید:

تغییر سیستم پورتو در غیاب مهدی/اینتر در انتظار طارمی

اینتر در حالی این فصل از سری A را پشت سر می‌گذارد که قهرمانی‌اش تقریباً مسجل شده و نراتزوری در حال حاضر ایده‌های روشنی در مورد چگونگی ادامه فصل و تابستان دارد. نقل و انتقالات مهم آنها برای فصل آینده تقریباً نهایی شده‌ و در تابستان بازار پرشوری شکل نخواهد گرفت. چراکه مدیریت ماروتا بسیار محتاطانه است و تمرکز او روی خریدهای به‌صرفه و هدفمند است. ضمن اینکه به‌دلیل فرم عالی تیم، نیازی به تغییرات زیاد نیست. با این حال، در حال حاضر ورود دو بازیکن نهایی شده است. یکی زیلنسکی که پس از پایان قراردادش با ناپولی، اینتر به سراغش آمده و دیگری مهدی طارمی که معاینات پزشکی‌اش رزرو شده و در ماه ژوئن قراردادی به مبلغ ۴.۵ میلیون یورو امضا خواهد کرد. این دو بازیکن خریدهایی هستند که باشگاه نیاز زیادی به آنها داشت. چراکه هنریک مخیتاریان نیاز به جایگزین دارد و همچنین بازیکنی نیاز است که در غیاب مارکوس تورام و لائوتارو مارتینز بتواند در خط حمله بهتر از مارکو آرناتوویچ و الکسیس سانچز باشد و برای همین وجود زیلینسکی و طارمی بسیار مهم است. در این بین، فابریزیو بیاسینی خبرنگار ایتالیایی درخصوص نقل‌ وانتقالات تابستانی اینتر گفت: «نخستین چیزی که سیمونه اینزاگی به آن فکر می‌کند و بابتش هم تضمین دریافت کرده است، ادامه تقویت تیم خواهد بود. در حال حاضر اینتر روی طارمی در خط حمله و زیلنسکی در خط میانی تکیه کرده است. همچنین فکر می‌کنم، سرمربی اینتر به دنبال جذب یک مدافع میانی و همچنین اضافه کردن یک بازیکن دیگر به خط دفاعی خواهد بود. اما طارمی در شرایطی در پایان فصل جاری لیگ برتر پرتغال بازیکن آزاد محسوب خواهد شد که غیبت او در دیدارهای اخیر پورتو، باعث ایجاد تغییر سیستم در روند بازی این تیم شده است. این موضوعی است که سایت « «linterista در خبری به آن پرداخته و در مطلب خود آورده است: «طارمی پس از بازگشت از جام ملت‌های آسیا، مورد تحریم کادرفنی پورتو قرار گرفته و تنها ۵۵ دقیقه فرصت حضور در ترکیب این تیم را داشته است. علاوه بر این او در دو بازی و به‌دلیل فنی از لیست پورتو خط خورد. همچنین سرمربی پورتو تصمیم گرفته تا در نبود طارمی سیستم خود را به ۴-۲-۳-۱ تغییر دهد و اوانیلسون اکنون به‌عنوان تنها مهاجم هدف تیم پورتو شناخته می‌شود. شکست برابر تیم استوریل پرایا در لیگ باعث شده تا نبود طارمی بیشتر به چشم آید و ممکن است تغییراتی در دیدارهای پیش روی این تیم صورت گیرد.

بیانیه پرسپولیس درباره تمدید قرارداد بازیکنان/هجمه‌ها جای تأمل و اندیشه دارد!
با اینکه فصل به پایان نرسیده اما مدتی است اخباری درباره وضعیت بازیکنان پرسپولیس و احتمال عدم تمدید آنها به گوش رسیده است. مانند مهدی ترابی که پس از اینکه گفت پیشنهادی برای تمدید به او داده نشده، خبرهایی مبنی بر احتمال جدایی‌اش مطرح شد. در این شرایط، سایت رسمی باشگاه پرسپولیس بیانیه‌ای را منتشر کرد که در آن آمده: «تمدید قرارداد با بازیکنان برگزیده و مورد توجه که قرارداد آنها رو به پایان است، همواره از اهم اقداماتی است که باشگاه‌های ورزشی به دنبال آن هستند و هواداران باشگاه‌ها نیز دغدغه آن را دارند. باشگاه پرسپولیس از این قاعده مستثنی نیست و قطعاً این موارد بر ما پوشیده نیست ولی اینکه چه ماجرایی در کار است تا یک مطالبه منطقی، درست در آستانه شروع مجدد مسابقات و رقابت تنگاتنگی که با دیگر رقبا برای دفاع از عنوان قهرمانی داریم به هجمه و چالش علیه پرسپولیس و بازیکنان آن بدل شود، جای تأمل و اندیشه دارد و از هواداران می‌خواهیم به این جنبه از موضوع و موارد دیگری که در ادامه می‌آید توجه کنند. پرسپولیس پس از فائق آمدن بر چالش‌ها و مشکلات گوناگون از جمله تأثیر منفی اشتباهات داوری که به جابه‌جایی رتبه تیم‌ها در جدول در پایان نیم فصل منجر شد و این خود تبعات، تغییرات، فشارها و حاشیه‌هایی را به باشگاه و تیم تحمیل کرد، به کورس قهرمانی بازگشت و قطعاً نمی‌خواهیم پس از زحماتی که کشیده شد، تمرکز و آرامش تیم و بازیکنان با تحمیل مسائل و چالش‌های جدید به هم بریزد و مجموعه پرسپولیس را به کارزاری از اخبار و شایعات جدید بدل کنیم. موضوعی که بسیاری برای آن تلاش شبانه‌روزی دارند و برای مهندسی لیگ و قهرمانی، آن را هم در دستور کار برنامه‌های خود قرار می‌دهند. بر این اساس، ضمن آن که باشگاه در هر مقطعی از فصل فوتبال از خواست و آمادگی هر یک از بازیکنان برای مذاکره و عقد قرارداد جدید استقبال می‌کند، بر اساس رسالت کاری خود، برای این منظور برنامه زمان‌بندی خاص خود را هم دارد. در بخش مدیریتی و اجرایی باشگاه نیز، در حال حاضر تمرکز مجموعه روی چند موضوع بسیار مهم از جمله اخذ مجوز حرفه‌ای و تأمین منابع مالی و اعتبار لازم برای انجام تعهدات قراردادی و معوقات در قبال اعضای تیم در فصل جاری و برای فصل آینده است. شرایط بودجه‌ای، عامل متغیر مهم برای بستن تیم فصل آینده خواهد بود و به نظر نیاز به توضیح ندارد که این موضوع تا چه میزان وابسته به بحث مالکیت و واگذاری سهام مدیریتی است که هم‌اکنون از سوی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مسئول در حال پیگیری است. باشگاه با حضور سهامداران جدید، استراتژی‌های خاص خود را نیز خواهد داشت که امری بدیهی است.»

مذاکرات برای تعیین مالکیت استقلال و پرسپولیس ادامه دارد/وضعیت سرخابی‌ها همچنان در ابهام

دو باشگاه پرسپولیس و استقلال در اولین اقدام برای کسب مجوز حرفه‌ای، تا تاریخ 11 فروردین‌ماه فرصت داشتند تا مدارک مالی خود را در سامانه کنفدراسیون فوتبال آسیا به ثبت برسانند. اتفاقی که به گفته مسئولان هر دو باشگاه با موفقیت انجام شده و با تسویه حساب‌های صورت گرفته، مدارک مالی سرخابی‌ها در سامانه مربوطه بارگذاری شده است. پس از این اتفاق شایعاتی پیرامون بدهی مالیاتی باشگاه پرسپولیس مطرح شد. به گزارش تسنیم، باشگاه پرسپولیس ظاهراً بابت بدهی مالیاتی خود در سال‌های گذشته، دارای پرونده مالیاتی بیش از 300 میلیارد تومانی بوده که به این مبلغ اعتراض کرده است. این پرونده ابتدا در دیوان عدالت اداری بررسی شده و گفته می‌شود اعتراض پرسپولیس نیز مورد قبول قرار گرفته و پرونده برای رسیدگی مجدد به یکی از شعب مالیاتی ارسال شده است. باشگاه پرسپولیس مدارک مربوط به اعتراض خود به پرونده مالیاتی و در حالی رسیدگی بودن این پرونده را در سامانه AFC به ثبت رسانده و به همین دلیل خطری از این بابت سرخ‌ها را تهدید نمی‌کند. طبق مقررات کنفدراسیون آسیا، باشگاه‌ها برای دریافت مجوز حرفه‌ای نباید بدهی قطعی داشته باشند و بدهی مالیاتی پرسپولیس نیز هنوز قطعی نشده است. در حال حاضر «هلدینگ بهساز مشارکت‌های ملت» که زیر نظر بانک ملت فعالیت می‌کند، به عنوان اصلی‌ترین مشتری پرسپولیس یاد شده است. این هلدینگ سهامی عام است و مالکیت و مدیریت 13 شرکت را به‌عهده دارد. اما به دنبال تأیید مذاکره با باشگاه پرسپولیس از سوی بانک ملت، بانک تجارت نیز دیروز در نامه‌ای به سازمان بورس، مذاکره با استقلال را تأیید کرد اما نوشت که تا کنون تصمیمی در این خصوص اتخاذ نشده است. با این حال موضوع واگذاری ۵۱ درصد از سهام دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به بانک‌های ملت و تجارت هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. چهار روز قبل بانک ملت در نامه‌ای خطاب به رئیس اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس اعلام کرد که درخصوص واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس مذاکراتی با چند بانک از جمله بانک ملت انجام گرفته و در صورت رخداد بااهمیت متعاقباً اطلاع‌رسانی انجام خواهد شد. دیروز نیز در نامه‌ای منسوب به مجید دارابی معاون بانک تجارت که شباهت زیادی به نامه بانک ملت دارد، خطاب به رئیس اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس منتشر شد که در آن آمده است: «در خصوص تحصیل سهام باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال توسط بانک تجارت به استحضار می‌رساند، مذاکراتی در این زمینه با تعدادی از بانک‌های کشور از جمله بانک تجارت صورت گرفته لیکن با در نظر گرفتن الزامات قانونی و مقرراتی تاکنون تصمیمی اتخاذ نشده است. بدیهی است در صورت وقوع رویداد بااهمیت، مراتب متعاقباً به اطلاع سهامداران محترم خواهد رسید.»

مربی پالما و حافظان منافع اسپانیا پاسخگو باشند!/شمسایی: باید قهرمان آسیا شویم
وحید شمسایی سرمربی تیم ملی فوتسال، درباره دومی شاگردانش در تورنمنت ویتنام که با حضور تیم‌های ویتنام، مراکش و نیوزیلند برگزار شد، گفت: «پس از پایان لیگ، بدنسازی پُرفشاری پشت سر گذاشتیم و سه دیدار دوستانه در برنامه داشتیم. ویتنام چند دوره نماینده آسیا در جام جهانی بود و نیوزیلند به جام جهانی صعود کرده است. تیم قدرتمند مراکش نیز همانند برزیل، دو تیم دارد که یکی شامل لژیونرهای این کشور است و یکی شامل بازیکنان قدیمی.»
او با بیان اینکه کادر فنی ایران در تورنمنت‌های اخیر به دنبال آزمایش بازیکنان در پُست‌های مختلف بود، ادامه داد: «یک بازیکن ما مشکل خروج از کشور داشت و یک بازیکن دیگر به‌خاطر مسأله سربازی نتوانست به ویتنام بیاید. سالار آقاپور یک روز قبل از اعزام به ما پیوست که از کریمیان سرپرست تیم ملی تشکر می‌کنم که کارهای نظام وظیفه او را انجام داد. آقاپور مصدوم بود و فقط دو دقیقه مقابل مراکش به میدان رفت.»
شمسایی با بیان اینکه بازیکنانی چون مهدی کریمی و محمدرضا سنگ سفیدی دچار سرماخوردگی شده بودند، عنوان کرد: «تمام تلاش خود را کردیم تا شرایط بازیکنان را بررسی کنیم و با گذشت زمان، بهتر از قبل شدیم. مقابل ویتنام با هشت بازیکن بازی کردیم که دو نفر هم دروازه‌بان بودند. چهار بازیکن خودمان را مقابل ویتنام در اختیار نداشتیم و استراتژی تیمی خودمان را نسبت به دو دیدار اول تغییر دادیم.»
سرمربی تیم ملی فوتسال در مورد عملکرد بد ایران در نیمه اول دیدار با ویتنام چنین توضیح داد: «ما دو سال مطابق با سیستم مد نظر خودمان بازی کردیم و همین شیوه را مقابل برزیل به کار بردیم. با این حال چهار بازیکن خودمان را از دست دادیم و فضای زیادی به حریف می‌دادیم که باقر محمدی ایستادگی کرد. در همان دقایقی که می‌خواستیم، ضربه خودمان را زدیم و در نیمه دوم نیز مالکانه بازی کردیم. در این نیمه فرصت‌های گلزنی زیادی داشتیم و ویتنام هم بازیکنان خودش را محک می‌زد.»
او درباره مصدومیت حسین طیبی و اینکه آیا ممکن است همانند محمد ناظم‌الشریعه در جام جهانی 2021، نام طیبی را در لیست جام ملت‌های آسیا بگنجاند یا خیر، چنین پاسخ داد: «طیبی بازیکن کلیدی و درجه یک ما بود که تا چهار هفته دیگر نمی‌تواند بازی کند و در جام ملت‌ها غایب است. پزشکان به کادر فنی گفته بودند طیبی می‌تواند بازی کند که حسین دعوت شد. حسین شمس در سال 2007 محمد کشاورز را برای دو بازی دعوت کرد و همین اتفاق بعداً برای حسن‌زاده افتاد.»
شمسایی با اشاره به شرایط مسلم اولاد قباد مرد سال 2022 فوتسال آسیا گفت: «اولاد قباد مصدومیتی دارد که برای بررسی شرایط باید در ایران MRI بدهد. سالار آقاپور هم باید به سونوگرافی برود تا وضعیت او مشخص شود. با همه این شرایط باید بهترین عملکرد را در جام ملت‌های آسیا داشته باشیم و داشتن هر تفکری جز قهرمانی اشتباه است.»
او یادآور شد: «ما باید قهرمان آسیا شویم. اولاً چون ایران هستیم و دوماً چون رئیس کمیته فوتسال AFC یک ایرانی (مهدی تاج) است. او مسئول برگزاری بازی‌هاست و چون یک ایرانی در آن سمت فعالیت می‌کند، باید تلاش کنیم. بازی‌های دوستانه ملاک خوبی برای ارزیابی نیست. ایران در سال 2016 مغلوب تایلند شد اما همان تیم به قهرمانی آسیا و رتبه سوم جام جهانی رسید. ما دو بار ژاپن را شکست دادیم اما این تیم را در جایی نبردیم که باید می‌بردیم (فینال جام ملت‌های آسیا).»
شمسایی در پاسخ به این پرسش که آیا مسلم اولاد قباد برای بازی در جام ملت‌های آسیا باید جریمه‌ای به باشگاه مایورکا پالما پرداخت کند یا خیر، یادآور شد: «باید هزینه درمان مسلم را هم بدهند. شش ماه درباره لژیونرها صحبت می‌کردیم. حالا طیبی مصدوم شده و مربی پالما باید پاسخگوی این مسأله باشد. اولاد قباد را با مصدومیت به ما دادند و گفتند ایران باعث مصدومیت مسلم شد! مربی پالما و برخی دوستان که حافظ منافع اسپانیا شده‌اند، حالا پاسخگوی مصدومیت سه بازیکن باشند.»

گزارش و خبر/پایان لیگ برتر و حذفی تا خرداد
سهیل مهدی مسئول برگزاری مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران درباره فشردگی برنامه مسابقات لیگ برتر گفت: «تعطیلات به ویژه در نیم فصل خودش را به برنامه لیگ تحمیل کرد. در تلاش هستیم در فرجه و زمان قانونی و نرمال با حداقل فشردگی، باشگاه‌ها را به مسیر مسابقات هدایت کنیم. امیدوارم بتوانیم در این قضیه خدمتگزار باشگاه‌ها باشیم و سعی می‌کنیم  با یک فشردگی منطقی و در یک مسیر نرمال مسابقات را به اتمام برسانیم.» او در مورد زمان احتمالی پایان لیگ عنوان کرد: «باید تا اواخر خرداد لیگ را به اتمام برسانیم. به خاطر پنجره نقل و انتقالاتی بین‌المللی به فیفا اعلام کردیم، نهایتاً پایان خردادماه مسابقات را به پایان می‌رسانیم. در این ایام (خرداد) یک پنجره فیفادی داریم و نمی‌توانیم بازی برگزار کنیم. باید در این مدت مسابقات لیگ و جام حذفی را به‌طور همزمان به پایان برسانیم.» مهدی راجع‌ به  فرایند صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها و فرجه‌ای که در اختیار آنها قرار گرفت، توضیح داد: «بنابر تجربه‌ای که در سال‌های گذشته داشتم، برنامه زمان‌بندی مجوز حرفه‌ای  غیرقابل تغییر است. همکاران خوب و دوستانم خصوصاً آقای زارعی که در کمیته صدور مجوز حرفه‌ای حضور داشتند، مشغول تلاش هستند که باشگاه‌ها در زمان مقرر مدارک خود را ارسال کنند. می‌دانم این زمان غیرقابل تغییر و جابه‌جایی است. امیدوارم باشگاه‌ها بتوانند در زمان مناسب مدارک خودشان را برسانند.»
 
محبی بهترین بازیکن لیگ روسیه!
محمد محبی وینگر ملی‌پوش کشورمان، در فصل 24-2023 تاکنون 27 بار برای تیم روستوف به میدان رفته و آمار شش گل و پنج پاس گل را به نام خود ثبت کرده است. در این شرایط، ایلیا واخانیا مدافع 23 ساله روستوف در گفت‌وگو با سایت «Metaratings» روسیه، با تمجید از هم‌تیمی ایرانی خودش گفت: «محمد محبی بهترین بازیکن لیگ برتر روسیه است. او بازیکنی تکنیکی، سریع و فیزیکی است که می‌تواند از این توانایی‌های خودش استفاده کند. محبی در شرایط فوق‌العاده‌ای قرار دارد و به‌راحتی می‌توان با او ارتباط داشت. محبی به‌خوبی به زبان انگلیسی صحبت می‌کند و می‌تواند چیزهایی به زبان روسی بگوید.»
 
برد فوکوکا با گلزنی زاهدی
شروع شهاب زاهدی در جی لیگ ژاپن درخشان بود و این بازیکن پس از اینکه در نخستین بازی خود برای آویسپا فوکوکا حضور تعویضی مقابل اف سی توکیو داشت و یک پاس گل داد، در دیدار حساس هفته قبل برابر قهرمان 2022 لیگ قهرمانان آسیا هم فوق‌العاده کار کرد و توانست با یک شلیک دیدنی از پشت محوطه جریمه دروازه اوراواردز را باز کند. اما این نمایش دیروز هم در جدال با قهرمان 2018 آسیا تکرار شد. زاهدی که در تابستان به پرسپولیس بازگشت و در نیم‌فصل حضورش در جمع سرخ‌پوشان عملکرد خوب و شش گل در لیگ برتر و یک گل و یک پاس گل در لیگ قهرمانان آسیا داشت، در نیم‌فصل با پیشنهاد آویسپا فوکوکا مواجه شد و به ژاپن رفت که شروع کارش در این تیم فوق‌العاده بوده و امروز هم یک گل دیدنی دیگر برابر کاشیما آنتلرز به ثمر رساند. زاهدی پس از یک پاس گل و یک گل در دو دیدار قبلی، امروز انگیزه زیادی برای باز کردن دروازه کاشیما آنتلرز داشت که تلاش‌های او بالاخره به نتیجه رسید و ضربه سر دیدنی او در دقیقه 52 به کنج دروازه رفت. زاهدی در حالی که 73 دقیقه در زمین بود و دو شوت در چهارچوب داشت و یک گل دیدنی هم زد، آمار 36 لمس توپ، دو دریبل موفق، 10 پاس صحیح، سه برتری در دوئل‌های زمینی، یک پیروزی در نبرد هوایی، یکبار گرفتن خطا و دو پاس کلیدی را به ثبت رساند تا بهترین بازیکن زمین هم شود. آویسپا فوکوکا که پیش از این در پنج مسابقه فقط یک برد به دست آورده بود، با گلزنی زاهدی موفق به کسب پیروزی یک بر صفر مقابل کاشیما آنتلرز شد تا 8 امتیازی شود و موقتاً به رده دهم جدول جی لیگ ژاپن صعود کند. هواداران فوکوکا که از پیروزی مهم تیم‌شان مقابل کاشیما آنتلرز شگفت‌زده شده بودند، بلافاصله پس از پایان مسابقه پیام‌هایی در وصف بازیکن ایرانی‌شان منتشر کردند و برای او نوشتند: «زاهدی فوق‌العاده است، ممنون که آمدی.»